(01) Laad voor het testen de accu helemaal op, dit is de enige manier om een betrouwbare indruk te krijgen. |
(02) Sluit de accu met de daarvoor geschikte adapter aan op de batterytester |
(03) Gebruik de "select" knop om de belasting van de accu op 5 amp. te zetten. |
(04) Druk kort op de "select" knop om het testen te starten |
(05) De accu wordt nu getest door deze op een "natuurlijke" manier te ontladen met verschillende belastingen. Dit kan enkele uren duren! |
(06) Na het testen "test ready" op de "select" knop drukken om het kassabonnetje af te drukken. |
Beoordeel de accu:
Dan heb je het kassabonnetje maar wat wordt er eigenlijk verteld?
(01) Controleer de interne weerstand (Ri): - Normaal tussen 0.0 tot 0.2 ohm.
- Tussen 0.2 – 0.3 Ohm = kritisch.
- In geval van meer als 0.3 Ohm = afkeur.
Mogelijke oorzaken wanneer deze hoger is dan 0.3 ohm:
• Accu defect, verminderde capaciteit, uitval bij bergritten.
• Stroom te hoog ingesteld voor het type accu, reduceer stroom.
• Slechte verbinding tussen accu en tester, controleer kabel en connectoren.
(2) Controleer Uopen, de open klemspanning moet de laadspanning benaderen, normaal 0,2V tot 1V lager.
Indien lager, accu na het laden minimaal 4 uur laten rusten en nogmaals laden. Mogelijke oorzaken wanneer deze lager is:
• Accu niet volledig geladen.
• Lader defect (te lage eindspanning).
• Accu defect, verminderde capaciteit (bijvoorbeeld door een cellen onbalans).
(03) Controleer Umin dit is de accuspanning net voor einde test. Hieruit kan worden afgeleid of de accu geheel ontladen is, normaal ca. 0.72 x Uopen. Is deze te hoog, dan is de accu niet geheel ontladen, mogelijke oorzaken:
• Ontlaadstroom te hoog waardoor de accu thermisch afschakelt, draai knop om test te hervatten (ontlaadstroom reduceren).
• Kabel tussen accu en tester onderbroken, controleer kabel en hervat test.
• Accu defect, verminderde capaciteit (slechte cellen waardoor het BMS afschakelt).
(04) Controleer de capaciteit, Ah en Wh en vergelijk deze met de accu specificaties, zijn de waarden lager dan ca. 70% dan is de accu “economisch afgeschreven